Skriv ut den här sidan

Om alkohol och hälsa

Risken för skador av alkohol ökar gradvis med ökande konsumtion. Det går inte att ange någon tydlig gräns för hur mycket du kan dricka utan att det påverkar din kropp och hälsa.

Påverkan på hälsan är lika stor för kvinnor och män, men vid högre konsumtion har kvinnor högre risk. För friska män och kvinnor generellt bedöms dock risken för skador vid en konsumtion under tio standardglas alkohol i veckan och under fyra standardglas vid enstaka dryckestillfällen som låg (ett standardglas innehåller 12 gram ren alkohol)

Den allmänna rekommendationen är ”ju mindre desto bättre för hälsan” och att åtminstone ha en helt alkoholfri dag i veckan. 

Olika känsliga för alkohol

Som individer är vi olika känsliga för alkoholens effekter.  Känsligheten hos samma person kan också variera över tid och under olika  tillstånd, som kan innebära ökad risk för skada. Det kan gälla vid sjukdom och behandling av sjukdom t.ex. vid medicinering och operation, vid graviditet eller när man är äldre eller tonåring. Då bör man helt avstå från alkohol.

Man bör också avstå helt från alkohol i trafiken, under arbetstid, vid hantering av maskiner, vapen och i samband med vård av barn och andra personer.

Hur mäter man sitt alkoholintag?

För att förstå vilken risknivå den egna konsumtionen innebär är det bra att ha koll på hur mycket alkohol man får i sig.

Det mått som ofta används för att mäta alkoholkonsumtionen är ”ett standardglas” som motsvarar 12 gram ren alkohol. Hur många standardglas olika drycker innehåller visas i figuren nedan.

 

Två exempel på dryckesmönster

Ett exempel för att beräkna sin veckokonsumtion:

  • 1 starköl på en afterwork på torsdagen (12 gram)
  • 2 standardglas vin på fredagskvällen (24 gram)
  • 2 standardglas vin på lördagen (24 gram)
  • och 1 starköl på söndagen (12 gram)...

... ger sammanlagt en veckokonsumtion på sex standardglas (72 gram) och fyra alkoholfria dagar.

Ett annat dryckesmönster är "hög tillfällig konsumtion", som t.ex. under en middag.  Om middagen innehåller:

  • 1 fördrink (12 gram)
  • 2 medelstora glas vin (36 gram)
  • och 1 efterdrink (12 gram)...

... blir detta sammanlagt ca 5 standardglas (60 gram) på kort tid. Detta innebär att man snabbt är uppe i intensivkonsumtion, med ökad risk för skador. Här rekommenderas att dricka mindre än fyra standardglas under ett dryckestillfälle.

Beroende

Den som dricker mycket alkohol riskerar också att utveckla ett beroende som bland annat kan karaktäriseras av sug efter alkohol, att man ”tål” större mängder och att man upplever abstinenssymtom som t.ex. oro, svettningar och skakiga händer när man avslutar drickandet . Läs mer om det under alkoholberoende.